Kinezyterapia

Kinezyterapia - rehabilitacja ruchowa

Kinezyterapia (rehabilitacja ruchowa, trening leczniczy, usprawnianie) wykorzystuje ruch jako środek leczniczy. Ruch stanowi naturalny bodziec do przemian zachodzących w naszym układzie kostno-stawowym, mięśniowym oraz w naszym metabolizmie.

Na czym polega kinezyterapia?

Kinezyterapia ogólna polega na ćwiczeniu tych części ciała, które nie są dotknięte żadnymi schorzeniami. Pacjent wykonuje więc ćwiczenia ogólnokondycyjne czy ćwiczenia w wodzie. Podczas realizacji ćwiczeń istotne znaczenie ma świadome rozluźnianie mięśni przez pacjenta, by zmniejszyć ich ogólne napięcie. Zajęcia odbywają się pod okiem specjalisty, który czuwa nad prawidłowością wykonywania poszczególnych ćwiczeń.
Z kolei istotą kinezyterapii miejscowej jest bezpośrednie oddziaływanie na chory narząd. Ćwiczenia dobierane są pod kątem funkcjonowania chorego oraz celu, jaki przez terapię chce się osiągnąć. W przypadku kinezyterapii miejscowej można wymienić między innymi:

• ćwiczenia bierne – polegają na ruchu określonej części ciała pacjenta; wykonywane przy pomocy fizjoterapeuty lub za pomocą specjalistycznych urządzeń;
  • ćwiczenia czynno-bierne – polegają na ruchu wykonywanym przez terapeutę oraz czynnym rozluźnianiu mięśni przez pacjenta;
  • ćwiczenia czynne w odciążeniu – polegają na samodzielnym wykonywaniu ruchów w stawach z obciążeniem trenowanej partii ciała;
  • ćwiczenia czynne wolne – polegają na wykonywaniu konkretnych ruchów przez pacjenta pod okiem terapeuty;
  • ćwiczenia czynne z oporem – polegają na wykonywaniu określonych ruchów, których celem jest m.in. przyrost siły, zmniejszenie zaników mięśniowych;
  • ćwiczenia izometryczne – polegają na czynnym napięciu mięśni niepowodującym zmiany długości tego mięśnia.
  • PIONIZACJA I NAUKA CHODZENIA
Komu dedykowana jest kinezyterapia?

Kinezyterapia jest świetną metodą wykorzystywaną w profilaktyce, rehabilitacji czy rekreacji. Przeprowadzana jest jednak najczęściej u osób, które zmagają się z:

• chorobami i dysfunkcjami narządu ruchu,
  • bólami kręgosłupa,
  • chorobami reumatoidalnymi,
  • niektórymi schorzeniami układu oddechowego.

Terapia świetnie sprawdza się także u pacjentów po udarze mózgu, zabiegach operacyjnych jamy brzusznej, po zawale serca. Z kinezyterapii mogą skorzystać również kobiety przed porodem.

Jakich efektów można się spodziewać?

Głównym celem kinezyterapii jest:

• przywrócenie bezbolesnych ruchów kończyn oraz kręgosłupa,
  • kontrolowany spadek masy ciała,
  • kształtowanie właściwych nawyków ruchowych,
  • zwiększenie wytrzymałości mięśni,
  • poprawa wydolności organizmu.

I właśnie takich rezultatów można się spodziewać. Regularnie i prawidłowo wykonywane ćwiczenia pozwalają wrócić do pełnej sprawności (lub przynajmniej zwiększyć sprawność) oraz złagodzić wszelkie dolegliwości bólowe związane z poruszaniem się.

Zadania kinezyterapii:
  • ocena stanu pacjenta,
  • dobór odpowiedniego programu ćwiczeń: form, środków, metod i technik,
  • opracowanie programu ćwiczeń miejscowych i ogólnych,
  • opracowanie obiektywnych i powtarzalnych metod kontroli i oceniania postępów,
  • zapobieganie powikłaniom: przykurczom (ćwiczenia bierne i czynne), odleżynom (zmiany ułożenia bierne), powikłaniom narządowym – w tym płucnym (ćwiczenia oddechowe, oklepywanie klatki piersiowej, zmiany pozycji, wczesne uruchamianie).
Cele kinezyterapii:
  • przywrócenie możliwie największej sprawności fizycznej i psychicznej,
  • przywrócenie ruchomości w stawach, siły i wytrzymałości mięśni,
  • poprawa funkcji układu nerwowego, optymalizacja czynności ośrodkowego układu nerwowego,
  • poprawa wydolności narządowej (najważniejsze: układ oddechowy i sercowo-naczyniowy),
  • korygowanie wad postawy i patologicznych nawyków ruchowych.

JAKO JEDYNI W OKRĘGU POSIADAMY  RÓWNIEŻ SZYNĘ CPMOTION™

Urządzenie pracujące w oparciu o ciągły ruch bierny (CPM) są wykorzystywane podczas pierwszej fazy rehabilitacji mającej miejsce po zabiegach lub urazach stawów kończyn dolnych. Urządzenie CPMotion wykonuje powtarzalny ruch stawu w sposób ciągły, w ramach kontrolowanego zakresu ruchu. Codzienna terapia zwiększa ograniczoną początkowo ruchomość stawu. Terapia gwarantuje bezpieczne ćwiczenia w trakcie całej fazy regeneracji tkanki poprzez zapewnienie biernego ruchu, tym samym redukując ból pooperacyjny i minimalizując powstanie stanu zapalnego.

NAJCZĘSTSZE WSKAZANIA:
  • Artrotomia i artroskopia
  • Rekonstrukcja więzadła krzyżowego
  • Chirurgiczne leczenie złamań i stawu rzekomego
  • Alloplastyka stawu kolanowego/biodrowego